Seria activităților specifice Programului de Mentorat a continuat și în luna mai 2025 la Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob” Dorohoi.
Miercuri, 9 aprilie 2025, elevi și cadre didactice, au luat parte la o conferință ce l-a avut ca invitat pe pr. prof. dr. Bogdan Racu, Inspector pentru învățământ și cateheză în cadrul Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor.
Coordonată de mentorii Seminarului dorohoian, desfășurată cu sprijinul și susținerea Părintelui Director, pr. prof. Petru-Georgel Chichioacă, activitatea intitulată „Viața de Seminar, temelia vieții duhovnicești. Ecouri istorice în anul Centenar al Patriarhiei Române”, face parte dintr-o serie de activități educative concepute, organizate și desfășurate în cadrul Programului de Mentorat.
Conferința și-a propus să aducă în atenția elevilor de la specializarea Teologie ortodoxă principalele realizări pe tărâm educațional pe durata Centenarului Patriarhiei Române, menționând fiecare Patriarh, iar elevii enumerând realizările cunoscute de ei. A doua parte a conferinței s-a desfășurat în forma unui dialog pe tema vieții de Seminar de altădată și în prezent, inspirat din lucrarea Viața de seminar. Invitatul a dat glas frământărilor personajului principal al lucrării, completând cu mărturisiri din perioada studiilor, care au generat discuții constructive și motivaționale pentru elevii de astăzi. Viața de seminar este o oportunitate de formare intelectuală, morală și duhovnicească deosebită, fundamentală pentru cultivarea vocației spre preoție și spre o viață trăită după principiile evanghelice.
Întâlnirea a reprezentat un binecuvântat prilej pentru ca elevii să ia contact cu mediul universitar și academic prin conferința părintelui profesor Bogdan Racu și, de asemenea, să fie motivați și încurajați să-și edifice formarea intelectuală, duhovnicească și să-și sporească rezultatele școlare pentru a trăi o viață în acord cu principiile religios-morale, în slujirea oamenilor și a lui Dumnezeu, principalele obiective ale Programului de mentorat.
„Activitatea de ieri, desfășurată în al nostru Seminar, m-a ajutat în cristalizarea informațiilor în materie de Istorie Bisericească și Liturgică. Citind autobiografia romanțată a Părintelui Petrov, m-am regăsit cu nostalgie în tânărul protagonist care pășea într-un institut Teologic, cu nădejde și credință. Devotamentul și răbdarea sa sunt modele pentru studenții teologi care doresc să își închine viața lui Dumnezeu. Învierea Sa să ne aducă bucurie și pace!”
(Tatarciuc Ioan-Matei, XI A)
„Ce mi-a plăcut la activitatea de mentorat a fost prezentarea concisă a informațiilor de către părintele profesor, de aceea cred că această activitate a fost foarte folositoare pentru noi ca seminariști și, cu ajutorul lui Dumnezeu, ca viitori slujitori.”
(Tabarcea Petru-Cristian, XI A)
„Activitatea de ieri alături de părintele inspector a fost una deosebit de interesantă și formativă. Încă de la început, părintele ne-a captat atenția printr-o prezentare profundă și caldă despre seminar, punând accent pe rolul acestuia în formarea duhovnicească și intelectuală a elevilor. Ne-a vorbit cu pasiune despre istoria Bisericii Ortodoxe Române, oferindu-ne exemple relevante și încurajându-ne să apreciem valorile tradiției ortodoxe.
Discuția pe marginea cărții „Viața de seminar" a fost un moment în care ne-am regăsit cu toții, reflectând asupra propriei noastre experiențe ca seminariști. A urmat atelierul de catehizare, o activitate practică foarte bine organizată. Ne-am împărțit în 6 grupe, fiecare având de pregătit o temă legată de slujba Utreniei. Acest exercițiu ne-a ajutat să înțelegem mai bine structura și semnificația acestei slujbe, dar și să lucrăm în echipă și să ne exprimăm ideile clar.
În concluzie, a fost o experiență plină de învățături, care ne-a motivat să ne apropiem și mai mult de viața liturgică și de chemarea noastră în seminar.”
(Chebac Nicolae Daniel, XI A)
„Mulțumim Părintelui Bogdan Racu pentru experiență inedită, la conferința, ajutându-ne sa aprofundam studiul liturgic și viața de seminarist, și la atelierul catehetic, oferindu-ne o noua perspectivă a Utrenie, descoperită în bogăția de semnificații și necesare pentru studiul duhovnicesc.
Cu adevărat voi participa de acum înainte cu mai multă atenție și implicare la slujbă de dimineață!”
(Apopei Mihnea-Ionuț, XI A)
„Prin participarea la această conferință mi-a fost întărită convingerea că seminarul teologic reprezintă un spațiu esențial pentru cultivarea vieții duhovnicești, oferind un cadru propice pentru rugăciune, studiu teologic și formare morală.”
(Aniculăesei Dumitru, IX A)
„Prin activitatea de mentorat desfășurată am reușit să îmi conturez mai bine părerile despre viața de seminar și cum ar trebui să o abordăm.”
(Crușninschi Mario Sorin, X A)
„Pot spune ca a fost o conversație folositoare , părintele a descris foarte bine viața de seminarist explicând nopțile nedormite și unele bucurii, făcând și câteva glume pentru a destinde atmosfera. Sper ca părintele a trezit o curiozitate în colegii mei pentru a afla mai multe din acea carte.”
(Ohriniuc Sebastian – Cristian, IX A)
„Personal, conferința de ieri mi s-a părut foarte interesantă, deoarece s-a prezentat o carte și anume cartea ,, Viața de seminar ", iar în cadrul conferinței elevii care au citit-o au prezentat aspecte interesante din aceasta și ceilalți au putut pune întrebări. Per total, mi s-a părut o activitate foarte interesantă, care ar mai trebui repetată.”
(Ilie Sebastian-Manuel, X A)
„Conferința susținută de Părintele inspector a scos în evidență faptul că viața din cadrul seminarului este o etapă crucială în pregătirea viitorilor slujitori ai Bisericii, punând bazele unei vieți dedicate slujirii lui Dumnezeu și a comunității.”
(Ungureanu Emanuel, XI A)
„Conferința de ieri a fost foarte frumoasă pentru că a fost prezentată cartea „Viața de seminar", scrisă chiar de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Nicodim Munteanu. Mi-a plăcut de asemenea și modul de prezentare al părintelui inspector și nădăjduiesc să mai facem astfel de întâlniri la nivelul întregului Seminar.”
(Nahoi Iustin, X A)
„La conferința de ieri mi-a atras atenția cel mai tare cum părintele inspector a povestit cum a fost viața lui de seminar și cum era viața pe atunci la internat. A fost un dialog foarte interesant și folositor și îl mai așteptăm cu drag pe părintele profesor!”
(Ursu Claudiu, IX A)
Pentru data de 5 aprilie 2025, Pr. Țigănescu Mihai-Silviu a planificat și desfășurat activitatea „Dificultăți în îmbunătățirea rezultatelor școlare”. Activitatea a urmărit să identifice problemele școlare cu care se confruntă fiecare elev și să propună soluții personalizate pentru depășirea acestora.
Într-un cadru empatic și confidențial, mentorul a discutat cu elevii despre rezultatele obținute, despre dificultățile specifice la anumite materii, dar și despre metodele prin care aceștia pot deveni mai organizați și mai eficienți în învățare.
Prin stabilirea unor planuri de acțiune clare și realiste, elevii au plecat mai încrezători, cu o viziune mai clară asupra pașilor pe care trebuie să îi urmeze pentru a-și atinge obiectivele școlare. Activitatea reconfirmă importanța relației mentor-elev în susținerea dezvoltării personale și academice.
Pornind de la o temă frecvent întâlnită în rândul elevilor - dificultatea de a menține sau îmbunătăți performanțele școlare, în perioada 7-11 aprilie 2025, fiecare elev îndrumat de mentorul pr. Crețu Vasile-Ionuț a participat la o întâlnire individuală cu mentorul, în care a fost încurajat să vorbească sincer despre problemele cu care se confruntă – lipsa motivației, oboseala, anxietatea, lipsa organizării sau dificultățile în înțelegerea unor materii.
Pe baza discuțiilor, s-au conturat cauzele specifice ale scăderii randamentului și s-au propus soluții adaptate fiecărui caz: stabilirea unui program de lucru, lucrul cu materiale suplimentare, sprijin din partea colegilor sau cadrelor didactice, pauze planificate pentru odihnă, consiliere psihopedagogică etc.
Activitatea „Dificultăți în îmbunătățirea rezultatelor școlare” – activitate de mentorat pentru sprijin individualizat a evidențiat cât de important este sprijinul constant și apropierea autentică dintre elev și mentor în procesul educațional. Cu încredere și planificare, obstacolele pot fi depășite, iar rezultatele pot fi îmbunătățite în mod durabil.
Tot în perioada 7-11 aprilie 2025, alături de mentorii pr. prof. Pristavu Cosmin Constantin și pr. prof. Budacă Teodor-Cătălin, elevii au participat la activitatea „Focus grupuri și individual”. În acest context s-au desfășurat o serie de întâlniri de grup și individuale, prin care s-a urmărit analiza situației la învățătură și purtare, gradul de atingere al obiectivelor stabilite împreună cu mentorul, precum și realizarea unui mic eseu structurat pe tema vieții de seminar, între ideal și realitate.
Întâlnirile au fost necesare, atât în desfășurarea programului de mentorare al elevilor, cât și în privința analizei situației școlare la învățătură și la purtare în modulele 3 și 4. Elevii au nevoie de feedback și motivare permanentă, asistență în activitățile în care sunt implicați și comunicare verbală consistentă și permanentă.
Activitățile au fost binevenite, elevii având posibilitatea de a vorbi și despre ultimele activități la care au luat parte, precum și despre rezultate la olimpiadele școlare, la faze locale sau județene.
Întâlnirile au fost binevenite, în lumina perioadei pre-pascale și în orizontul vacanței de Sfintele Paști, momente în care elevii se vor regăsi în familie și vor participa la programul liturgic de la parohii.