Activități Mentorat - NOIEMBRIE 2024
Activitățile Programului de Mentorat au continuat și în luna noiembrie 2024 oferind elevilor posibilitatea de a fi implicați în sesiuni de consiliere individuală, dar și de grup, urmărindu-se diferite tematici sub îndrumarea mentorilor care s-au alăturat inițiativei Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.
Pr. Iftodi Marian Liviu, cu scopul formării de către elevi a unor deprinderi din perspectivă emoțională în relație cu sine și cu ceilalți, a desfășurat activitatea de consiliere și orientare: „Schimbarea gândurilor negative”.
S-au împărțit fiecărui elev o serie de afirmații cu diferite caracteristici negative. Elevii și-au imaginat cam ce ar face și ce ar gândi dacă ar fi preocupați de aceste probleme. Ce ai gândi, cum te-ai simți și ce ai face dacă: Te-ar deranja propria greutate, Te-ai considera prea scund sau prea înalt, Ai fi timid și ai vrea să te împrietenești mai ușor, dar ți-ar fi dificil să te apropii de colegi și să începi o discuție. Elevii au căutat rezolvări individuale pentru situațiile descrise în rândurile de mai sus. Împreună cu mentorul au discutat apoi care afirmație le-a provocat cea mai mare dificultate în identificarea unor soluții. În prezentarea activității elevii au fost anunțați că avem unele însușiri, aptitudini pe care am putea să le schimbăm precum și altele pentru care schimbările nu sunt posibile.
„A încerca să schimbi gândurile negative, obsesive, intruzive, este ca și cum ai lupta cu un leu feroce, având mâinile goale...vei fi biruit și ,,ucis". Mintea este ca un stup în care roiesc sute de albine. Zilnic, prin mintea umană trec zeci de mii de gânduri. Deșarte și bune! Negative și Pozitive. De mândrie sau de smerenie. Fiecare cu lupta sa interioară. Gândurile negative nu ar trebui însă să ne poticnească pe drumul mântuirii și pe cel al împlinirii țelului. Dacă Dumnezeu ți-a oferit un talant, un dar, o Cruce, câtă încredere a avut în tine pentru a ți-l încredința. Tu de ce nu ai avea încredere în El, și în cele oferite!? Rugăciunea, nădejdea și mulțumirea sunt trei dintre cele mai importante ,,arcuri" împotrivă gândurilor. Pentru luptă acesta, numită ,,Războiul nevăzut", Maica Domnului, Sf. Nifon, Sf. Antonie cel Mare, Sf. Maria Magdalena, și mulți alți sfinți care au trecut și ei prin acest foc și care ne sunt mijlocitori și mângâietori ne pot ajuta să găsim armonia duhovnicească si mentală.” (Tatarciuc Ioan-Matei, clasa a XI-a)
În vederea unei mai bune cunoașteri între membrii grupului țintă, pr. Foca Mihai-Claudiu a desfășurat activitatea de autocunoaștere, cu titlul: „Cine sunt eu?”
Tinerii din grupul țintă au fost convocați în Paraclisul Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob” Dorohoi. Pentru a crea o atmosferă plăcută, mentorul a aplicat tinerilor un joc de cunoaștere. Elevii au fost solicitați ca fiecare pe rând să spună cum se numesc și cu inițiala numelui să spună o caracteristică.
După ce au terminat de spus toți, tinerii au fost solicitați să răspundă cum își petrec timpul liber, să vorbească despre hobby-uri, locuri preferate de vacanță etc. După această autocunoaștere, elevilor li s-a înaintat, spre completare, Chestionarul de interese Holland.
La finalul activității, elevii au primi următoarele recomandări: realizarea unui program de rugăciune, identificarea activităților folositoare, stabilirea priorităților.
Tot în luna noiembrie, pr. Foca Mihai Claudiu a desfășurat activitatea „Darul lui Dumnezeu sădit în inima ta”. Tinerii din grupul țintă au fost convocați în Paraclisul Seminarului și au fost solicitați ca fiecare pe rând să prezinte rezultatul Chestionarul de interese Holland.
După ce au terminat de spus toți, mentorul le-a arătat cum să completeze Cheia carierii lor. În scopul clarificării trăsăturilor de personalitate, elevii au completat în cadrul ședinței Testul de personalitate Myers-Briggs.
Alături de prof. Ignat Cristina-Ionela, mentorul lor, elevii grupei de mentorat „Cei mai buni prieteni”, au participat în luna noiembrie atât la o activitate de cunoaștere, cât și la o activitate de evaluare psiho-pedagogică.
Pentru început, în cadrul activității, sugestiv intitulată, „Intercunoaștere” elevii au primit informații privind oportunitățile de formare, de sprijin propuse prin programul de Mentorat, timpul petrecut dovedindu-se a fi un timp de calitate, deoarece s-au identificat interesele, preferințele, aspirațiile privind dezvoltarea personală.
În cadrul activității „Identificarea stilului de învățare”, având drept scop îmbunătățirea rezultatelor la învățătură / promovarea examenului de bacalaureat, elevii au identificat stilul de învățare. S-a constatat ca prioritate și întocmirea unui program de studiu, program tratat cu mai multă seriozitate.
În plus, au înțeles, din participarea la dialog, că programul de mentorat din cadrul școlii susține tinerii în perioadele de dificultate personală, socială, oferă suport în luarea deciziilor urmărind, în special, integrarea școlară, socio-profesională.
Pr. prof. Pristavu Cosmin Constantin a desfășurat activitatea „Evaluări psiho-pedagogice” având ca scop definirea/actualizarea obiectivelor din planul individual de mentor.
Elevii din clasa a IX-a A au completat planul individual de mentorat, au făcut cunoștință cu mentorul lor, formulând obiectivele, stabilind termenele și precizând acțiunile fiecărui obiectiv.
Elevii din clasa a XI-a A au discutat pe marginea planurilor individuale de mentorat realizate în anul școlar trecut, actualizând și îmbunătățind obiectivele generale și specifice formulate.
Întrucât mentoratul este și mijloc de conectare cu ceilalți și de construire a unei comunități solidare, mentorii au facilitat pentru toți elevii organizarea și desfășurarea unei întâlniri interactive, în cadrul căreia prof. dr. Vasile Postolachi a susținut o prezentare cu tema „Mentoratul, cale spre comuniune și comunitate”.
Prezentarea acestuia a explorat semnificația mentoratului ca proces de formare reciprocă, punând accent pe valorile comuniunii și pe impactul pozitiv pe care mentoratul îl poate avea în crearea unei comunități unite.
Invitatul a ilustrat conceptele teoretice prin exemple din experiența personală, captivând atenția elevilor și oferindu-le repere pentru a înțelege mai bine relația dintre mentorat și viața în comunitate.
Sesiunea s-a încheiat cu o rundă de întrebări și răspunsuri, elevii fiind încurajați să își exprime curiozitățile și reflecțiile asupra temelor discutate. Atmosfera deschisă și implicarea activă a participanților au contribuit la succesul activității.
Mărturii ale elevilor:
„Pentru mine, mentoratul are scopul de a deschide mintea și sufletul tânărului către anumite subiecte câteodată iritante. Aceasta se datorează unei interacțiuni și a unei comunicări naturale, sincere între elev și mentor, fiind o experiență folositoare pentru toți participanții.”
Tabarcea Petru Cristian, XI A
„La întâlnirea cu domnul profesor Postolachi Vasile am discutat despre ce înseamnă mentor și am aflat că ucenicul la timpul lui va deveni și el mentor pentru alți tineri și ceea ce Mentorul îți transmite trebuie să o iei ca pe o ascultare și să împlinim sfatul și îndemnul lui. De asemenea, am mai aflat lucruri frumoase despre virtuțile creștine și roadele cultivării lor în viața noastră.”
Aniculăesei Dumitru, IX A
„Conferința de astăzi mi-a deschis o nouă perspectivă asupra a ceea ce într-un mod simplu numeam mentor. Mentorul nu este un simplu consilier, confident sau personal psihologic. Este un prieten! Un trimis a lui Dumnezeu, după cum aflăm din pildele scripturistice prezentate în cadrul acestei prezentări! Un mentor îți este un al doilea părinte. Fericit este cel ce l-a descoperit și și-a fundamentat relația cu acesta. Va câștiga pe toate planurile, dar mai ales își va desăvârși viața duhovnicească!”
Tatarciuc Ioan Matei, XI A
„Am avut ocazia de a participa la o activitate despre cunoașterea mentorului și unele din atribuțiile acestuia. La finalul prezentării, mi-am dat seama cu adevărat cât de important este un mentor în viața unui elev și câte cunoștințe poate acumula acesta de la persoana care îl călăuzește!”
Crușninschi Mario, X A
„Ieri am participat la o activitate religioasă care mi-a oferit ocazia să reflectez asupra valorilor spirituale și a comunității. Atmosfera a fost una de liniște și respect, iar mesajele transmise m-au inspirat să îmi întăresc credința și să îmi văd prioritățile în viață. Am fost impresionat de implicarea oamenilor din jurul meu, și de a se sprijini reciproc. Această experiență m-a făcut să realizez importanța comunității și a tradițiilor în viața noastră, lăsându-mă cu un sentiment de împlinire și recunoștință. Știind că domnul diriginte este un ,, profesionist în studiul biblic, având și doctorat, am rămas surprins cum aștepta întrebari pentru a putea da un răspuns, iar aceasta denotă faptul că a venit foarte bine pregătit pe subiect. Sper să mai particip la asemenea activități!”
Mercaș Alexandru, IX A
„Ieri a fost un moment foarte frumos, unic la activitatea domnului profesor Vasile Postolachi! M-am simțit foarte bine, am fost dornic să aflu mai multe lucruri și să învăț. Am putut învăța și înțelege mai bine „Mentoratul", mentorul și rolul acestuia. Totodată mi-a plăcut recomandarea citirii cărții I Regi, unde se vorbește foarte frumos despre PRIETENIE.”
Matei Alex Iulian, IX A
„Întâlnirea cu domnul prof. Postolachi Vasile a fost una plăcută și inspirațională. Am apreciat discuția despre importanța mentorilor și lecțiile lor de viață. A fost o experiență care m-a făcut să reflectez și să fiu recunoscător pentru cei care mă ghidează.”
Robu Costel Teodor, XI A
„Mi-a plăcut activitatea aceasta deoarece am învățat multe lucruri, unul dintre ele ar fi faptul ca un mentor nu este un simplu profesor in cazul meu, un mentor este si prieten, si îndrumător și pot vorbi cu el mereu când am o problema. Consider că această activitate m-a apropiat de mentorul meu și îl apreciez mai mult!”
Șurubaru Ioan-Adrian, XI A