Activități Mentorat - IANUARIE 2025
Luna ianuarie 2025 a fost marcată de câteva activități desfășurate în cadrul Programului de Mentorat.
În perioada 13-17 ianuarie 2025, pr. prof. Iftodi Marian Liviu a desfășurat cu elevii seminariști, activitatea denumită „Trei dorinţe sau cine aş dori să fiu?”. Tinerii elevi au avut ca sarcină alegerea a 3 Sfinți preferați de la care pot împrumuta 3 virtuți ce pot fi cultivate în viața lor duhovnicească. De asemenea fiecare elev a precizat 3 defecte personale pe care ar dori să le corecteze urmând exemplul din viața Sfinților. Elevii au ales ca modele sfinți precum: Sf. Ap. Luca, Sf. Ap. Andrei, Sf. Arh. Mihail și Gavriil, Sf. Nectarie, Sf. Parascheva, Sf. Cuv. Ioan Iacob Hozevitul, Sf. Nicolae. Astfel, elevii seminariști au înțeles că Sfinții sunt adevărate modele pentru tinerii ce caută calea echilibrului duhovnicesc și că fără un povățuitor nu se pot ridica atunci când căderile adolescentine apar în viața lor. Au fost discuții constructive ce au adus bucuria revederii și stabilirea unor obiective de viitor.
Sub atenta îndrumare a doamnei prof. Ignat Cristina Ionela, elevii clasei a XII-a Teologie ortodoxă, au participat în perioada 16-22 ianuarie 2025 la activitatea „Concordanța personalitate-carieră/profesie”. În prezența mentorului lor au analizat instrumentele aplicate. A fost întocmit planul de consiliere, în vederea precizării concordanței dintre personalitatea tânărului mentorat și orientarea către viitoarea carieră.
Elevii au conștientizat că alegerea unui traseu educațional, profesional poate fi mai bine conturată în baza unui Plan de consiliere, astfel fiind mai clar precizate aspirațiile ca efect al unei mai bune cunoașteri de sine.
Tinerii din grupul țintă coordonat de pr. prof. Foca Mihai-Claudiu au fost convocați pentru zilele de 16 și 17 ianuarie 2025 în Paraclisul Seminarului Teologic Dorohoi pentru a lua parte la activitatea „Stabilirea obiectivelor”. Elevii au fost solicitați să se gândească la persoane, evenimente, lucruri și dorințe importante din viața lor.
După ce au terminat de spus, mentorul le-a arătat cum să completeze testul tipul personalității. În scopul clarificării abilităților, după completarea testului și luându-se în considerare și testul Myers-Briggs, la sfârșitul ședinței s-a realizat o hartă a meseriilor compatibilă cu deprinderile și aptitudinile lor. Tinerii au prezentat rezultatul obținut.
În data de 21 ianuarie a.c., în sala Pimen Mitropolitul a Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob” din Dorohoi a avut loc conferința, urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri, cu tema „Pe urmele trecutului. Biserica și Patria în sărbătoare”.
Susținută de domnul prof. Apostol Alexandru, cadru didactic pe disciplinele istorie–geografie și consilier educativ la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Dorohoi, conferința și-a propus să aducă în atenția elevilor de la Profilul Teologie ortodoxă, clasele IX – XII, principalele repere din apariția, dezvoltarea și organizarea statului român și a Bisericii Ortodoxe Române, în contextul Anului Centenar al Patriarhiei Române (1925 – 2025).
Prezentarea metodică, bine documentată și adaptată particularităților de vârstă și vocație ale elevilor a fost urmată de o sesiune de întrebări adresate invitatului.
Răspunsurile primite și soluțiile formulate pentru a privi autentic și corect raporturile dintre Biserică și Patrie au cristalizat opiniile elevilor, formate prin lectură, activități diverse și participarea cu interes la activitățile desfășurate sub sigla Programului de mentorat pentru elevii seminariști din cadrul Arhiepiscopiei Iașilor.
„Mi-a rămas în minte ideea centrală a conferinței: că Biserica și Patria sunt inseparabile, două elemente esențiale care ne definesc ca popor. Ele reprezintă nu doar tradiția și credința strămoșească, ci și spațiul în care găsim sens și stabilitate. Această legătură profundă ne arată că nu putem înțelege istoria sau identitatea noastră fără aceste două repere fundamentale.”
(Nicolae-Daniel Chebac, XI A)
,,În urma conferinței de astăzi, mi-am cristalizat informațiile cu privire la frumoasa vârstă de 100 de ani pe care o împlinește anul acesta Patriarhia Ortodoxă Română. Totodată, a fost și un bun prilej de a aduce omagii, urări și felicitări domnului profesor Apostol, care se află în ajunul vârstei de 40 de ani. Dumnezeu să-l ajute să ajungă încă un centenar, cel al propriei vârste, slujind cu abnegație Sfânta Biserică și cariera profesorală hărăzită.”
(Ioan Matei Tatarciuc, XI A)
„Această sesiune de mentorat m-a impresionat pozitiv datorită prezentării accesibile a domnului profesor Apostol Alexandru, precum și datorită interacțiunii armonioase dintre acesta și elevii seminarului. Părinții profesori au fost foarte ospitalieri, stabilind o atmosferă primitoare atât pentru mentori, cât și pentru tineri. Fiecare om din această activitate și-a găsit rolul sau în comunitate, deci consider că sesiunea de mentorat a fost una folositoare pentru toată lumea.”
(Petru Tabarcea, XI A)
„A fost o activitate ce ne-a ancorat în istorie, și a fost foarte impresionant să aflăm cum s-a format biserica ortodoxă. Am aflat despre modul cum biserica a suferit multe modificări, și cu toate acestea, a reușit sa reziste. Sper să mai reușesc să particip la astfel de activități, pentru a afla tot mai multe despre biserică și formarea ei.”
(Mario Sorin Crușninschi, X A)
Din punctul meu de vedere, activitatea de alaltăieri a fost foarte frumoasă. Mi-a plăcut faptul că s-a vorbit despre Biserica în raport cu viața cotidiană și am primit explicații diverse. Îmi pare rău de situația în care se află Occidentul, sper că se va îndrepta. În concluzie, eu nădăjduiesc că vom mai face astfel de activități.”
(Iustin Nahoi, X A)
„M-am simțit liniștit la acea conferință, domnul profesor a vorbit cu calm și clar despre punctul lui de vedere. Mi-a plăcut ca nu vrut să se amestece în lucrurile bisericești și s-a ținut doar de partea istorică lăsându-i și pe colegi mei să spună câte ceva.”
(Ohriniuc Sebastian-Cristian, IX A)
În perioada 22-23 ianuarie 2025, elevi de la clasele a IX-a și a XI-a Teologie ortodoxă au participat la o nouă activitate coordonată de pr. prof. Pristavu Cosmin Constantin: „Mentoratul, relație de suport pentru o dezvoltare armonioasă”. Pentru început elevii au fost antrenați în completarea chestionarului Stiluri de învățare, necesar pentru a-și defini stilul propriu de învățare și a-și identifica preferințele în domeniul învățării, și chestionarul Test inteligențe multiple, în urma căruia și-au identificat tipul de inteligență pe care îl au, rolurile, preferințele și potențialul în alegerea profesiei sau meseriei.
Pr. Crețu Vasile-Ionuț a organizat, în perioada 27-31 ianuarie 2025, întâlniri individuale cu elevii din cadrul programului de mentorat, stabilind ca temă „Care sunt prioritățile mele?”. Discuțiile din cadrul întâlnirilor au fost un prilej valoros pentru fiecare elev de a analiza progresul realizat în atingerea obiectivelor stabilite anterior și de a identifica noi priorități pentru viitor.
Fiecare întâlnire a fost un spațiu de reflecție și dialog, în care mentorul i-a ghidat pe elevi prin întrebări constructive și exemple practice, încurajându-i să își definească prioritățile și să își planifice acțiunile. Atmosfera deschisă și sprijinul acordat au contribuit la creșterea motivației și a încrederii elevilor în capacitatea lor de a-și organiza timpul și resursele.
Activitatea a demonstrat importanța întâlnirilor individuale în procesul de mentorat, subliniind că fiecare elev are nevoie de un plan personalizat pentru a-și atinge obiectivele și pentru a evolua.