Activități Mentorat - OCTOMBRIE 2025

Noul an școlar nu este o simplă repetiție a celui precedent, ci o verigă esențială în lanțul formării preoțești. Sub genericul „Noul an școlar – noi provocări și oportunități ale dezvoltării tânărului seminarist”, prin activitatea de mentorat desfășurată, Pr. Iftodi Marian-Liviu a urmărit să scoată elevul din inerție și să-l plaseze conștient în centrul propriului său proces de creștere. Mentorul nu a oferit rețete universale, ci a facilitat o introspecție onestă asupra a ceea ce înseamnă a fi ucenic al lui Hristos în condițiile unei școli teologice.

Scopul fundamental al acestui demers a fost cultivarea unei atitudini mature și responsabile față de tripla misiune a seminaristului: cea academică, cea duhovnicească și cea comunitară.

Activitatea de mentorat a urmărit să transforme frica de nou în energie constructivă. Noul an a fost prezentat nu ca o povară de îndurat, ci ca o oportunitate de a exersa virtuțile – răbdarea în fața materiei dificile, smerenia în relația cu ceilalți și hărnicia în fața programului riguros.

Astfel, activitatea de mentorat s-a încheiat cu o reînnoire a angajamentului tinerilor de a privi fiecare provocare a noului an ca pe o scară spre o dezvoltare mai profundă și mai asumată.

 

Alături de Pr. Crețu Vasile-Ionuț, în cadrul programului de mentorat, elevii de clasa a IX-a au participat la activitatea „Adaptare și autocunoaștere – primul pas spre succesul în liceu”, menită să-i ajute să se integreze în noul mediu liceal și să descopere stilul propriu de învățare.

Prin aplicarea unor chestionare și prin dialoguri interactive, tinerii au identificat metodele prin care pot învăța mai eficient, descoperindu-și totodată punctele forte și nevoile personale. Activitatea a inclus și exerciții de cunoaștere reciprocă, desfășurate sub tema „Cine sunt eu într-o clasă nouă?”, care au încurajat deschiderea și colaborarea între colegi.

Întâlnirea a contribuit la consolidarea relațiilor din grup și la formarea unei atitudini pozitive față de noul început școlar, punând bazele unei comunități unite și responsabile.

Elevii clasei a XI-a au participat la activitatea de mentorat „Cunoaștere și adaptare la noul an școlar”, menită să sprijine începutul de an prin autocunoaștere și planificarea obiectivelor personale și academice.

Prin revizuirea chestionarelor de stiluri de învățare, discuții ghidate și exerciții de reflecție asupra valorilor personale și modelelor de viață, tinerii și-au identificat modalitățile prin care pot învăța mai eficient și au început să-și stabilească obiective clare pentru anul școlar.

Activitatea a contribuit la crearea unui climat pozitiv în clasă, la consolidarea relațiilor între elevi și la formarea unei atitudini responsabile față de propria dezvoltare.

 

Pr. Prof. Budacă Teodor-Cătălin a desfășurat activitatea de intercunoaștere mentor-elev, cu titlul: „La început de an școlar”.

În plen a discutat cu elevii despre cele petrecute în vacanță, despre ceea ce își doresc să facă și cum să facă. Individual a discutat despre obiectivele de viitor ale elevilor din grupul țintă.

Cu elevii noi din programul de mentorat a avut discuții despre acomodarea cu noua școală și cu noii profesori, despre planurile pe termen scurt și pe termen lung avute în vedere, dar și despre așteptările legate de noua etapă din viața de elev.

 

Elevi din clasa a IX-a, sub îndrumarea prof. Hotăran Anamaria, au participat la activitatea „Autocunoaștere și dezvoltare personală”. 

Elevii au primit informații despre ce presupune mentoratul și cum se vor desfășura întâlnirile. Pentru început a fost semnat acordul de consiliere pentru activitatea de mentorat și au completat un chestionar cu informații generale cu privire la cunoașterea personală. Ulterior elevii au primit câte 3 fișe de activitate „Oglinda-fața umană”, „Steaua respectului de sine” și „Cutia cu surprize”. Elevii au avut timp de gândire pentru completa fișele apoi au avut loc discuții pe baza lor. La final mentorul a subliniat importanța autocunoașterii în luarea deciziilor și în dezvoltarea personală.

 

Împreună cu Pr. Țigănescu Mihai-Silviu, elevii clasei a XI-a au participat la o activitate dedicată stabilirii obiectivelor personale și școlare pentru anul școlar 2025-2026. Întâlnirile, desfășurate atât individual, cât și în grup, au avut ca scop sprijinirea tinerilor în planificarea timpului între școală, teme și activitățile de relaxare.

Sub îndrumarea mentorului, elevii au reflectat asupra motivațiilor care îi determină să se implice și să progreseze, răspunzând la întrebarea: „De ce merită să dau tot ce am mai bun anul acesta?”. Activitatea a oferit prilejul unei analize sincere a priorităților, a modului în care poate fi echilibrată viața de elev și a pașilor concreți pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Întâlnirea a reprezentat un început promițător al anului școlar, deschizând seria activităților de mentorat prin care elevii sunt sprijiniți să se descopere, să se organizeze mai bine și să își construiască drumul cu încredere și responsabilitate.

 

Alături de prof. Ignat Cristina-Ionela, mentorul lor, elevii grupei de mentorat „Cei mai buni prieteni” au participat la o activitate de cunoaștere, de construire a relației, ținând cont de faptul că, începând cu acest an școlar, s-au alăturat noi membri. Activitatea a debutat cu încheierea Acordului de consiliere, a continuat cu o activitate de cunoaștere prin completarea Fișei de cunoaștere personală. Beneficiarii direcți au primit informații privind oportunitățile de formare, de sprijin propuse prin programul de Mentorat, timpul petrecut dovedindu-se a fi un timp de calitate, deoarece s-au identificat interesele, preferințele, aspirațiile privind dezvoltarea personală.

Activitatea a avut un impact pozitiv asupra ambelor părți, contribuind la construirea unei relații bazate pe încredere, respect și învățare reciprocă.

 

Elevii din clasa a X-a A s-au întâlnit individual cu mentorul lor, Pr. Prof. Pristavu Cosmin Constantin, în sala de clasă, acolo unde au relatat experiențele avute, taberele, pelerinajele, lecturile vacanței, împreună au evaluat planul individual de mentorat realizat la intrarea în Seminar, propunând obiective noi pe durata anului școlar 2025-2026. De asemenea, s-au discutat și creionat și oportunitățile de dezvoltare în acest an școlar, prin participarea la Concursuri și Olimpiade școlare, la activitățile școlare și extrașcolare și prin experiențele duhovnicești la nivel de parohie și la nivelul Seminarului. 

Elevii din clasa a XII-a A au avut întâlniri individuale cu mentorul lor, în care au evaluat perioada vacanței de vară, au discutat pe marginea planurilor individuale de mentorat realizate în anul școlar trecut, problematizând, actualizând și îmbunătățind obiectivele. De asemenea, s-a analizat situația pregătirii pentru examenul de bacalaureat, examenul de atestat, precum și posibilele traiectorii educaționale și profesionale ale elevilor. S-a discutat despre continuarea comunicării pe grupul de WhatsApp și despre următoarele activități ale programului de Mentorat cuprinse în calendarul anului școlar 2025-2026.

 

Pr. Prof. Foca Mihai-Caudiu a convocat tinerii din grupul țintă în ziua de 15 octombrie 2025 în Paraclisul Seminarului Teologic Dorohoi. Elevii au fost solicitați să se gândească la ce materii din orarul lor vor  susține examenul de bacalaureat și să prezinte obiective pentru a promova acest examen. 

După ce și-au prezentat obiectivele elevii au fost solicitați de mentor să ofere argumente plauzibile pentru situația școlară a fiecăruia, după care au realizat un plan de remediere a situației la învățătură.