Educație ecologică

Educația ecologică are menirea de a schimba percepția legată de faptul că natura ar avea resurse inepuizabile de autoreglare și regenerare, indiferent de impactul pe care îl are intervenția omului asupra ei.

Pornind de la această idee, în cadrul programului Săptămâna verde, elevii Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob” Dorohoi au participat la o activitate realizată în parteneriat cu Agenția Națională Pentru Arii Naturale Protejate (A.N.A.N.P.), Serviciul Teritorial Botoșani, având ca obiectiv promovarea ariilor naturale protejate din județul Botoșani, cunoașterea speciilor de plante și animale ocrotite și formarea atitudinii de a prețui și de a respecta mediul natural. 

Astfel, elevii au avut ocazia să afle care sunt instituțiile din România care se ocupă cu protejarea mediului înconjurător, ce rol au speciile de plante și animale pentru ecosistemele în care trăiesc și de ce este importantă conservarea biodiversității deoarece aceasta contribuie la furnizarea de oxigen, hrană și apă potabilă. 

Din prezentarea interactivă cu reprezentanții A.N.A.N.P. Botoșani (Șef serviciu – Paul Vieru și biolog – Maura Neagu), elevii au aflat că în județul Botoșani există 16 situri Natura 2000: 10 situri de importanță comunitară și 6 arii de protecție specială avifaunistică, adică 10% din suprafața județului. Astfel, pe harta județului nostru am putut identifica: Acumulările Rogojești- Bucecea, Lacul Stânca-Costești, Mlaștina de la Iezer, Iazurile de pe valea Ibănesei-Bașeului- Podrigăi, Pădurea Ciornohal, Dealul Mare- Hârlău, Stânca Ștefănești, Turbăria de la Dersca, Pădurea virgină de la Suharău- Darabani, Siturile de la Cordăreni- Vorniceni, Manoleasa. Acestea adăpostesc 15 specii de animale sălbatice de interes comunitar și 59 specii de păsări de interes comunitar, care necesită protecție și conservare. 

Deși, inițial, activitatea s-a stabilit ca vizită la Mlaștina de la Iezer, în apropierea orașului nostru, condițiile meteo nefavorabile au determinat purtarea unui dialog interesant și constructiv cu invitații noștri, având ca sprijin imagini cu specii de plante ocrotite și chiar filmulețe audio, care au permis elevilor să recunoască specii de păsări, precum buhaiul de baltă și cucuveaua, ascultând sunetele specifice emise de acestea în mediul lor de viață. De asemenea, elevii au recunoscut unele plante ocrotite, cum ar fi laleaua pestriță, papucul doamnei- specie de orhidee, tisa- arbore folosit pentru realizarea catapetesmelor în biserici. Apoi ne-au încântat privirea imagini cu animale deosebite surprinse pe teritoriul județului nostru, dintre care amintim: barza neagră, codalbul, prigoria, popândăul, rața lingurar, lebăda de iarnă. 

Angrenarea elevilor în  tematici ce abordează aspecte legate de capitalul natural al ariilor naturale protejate de pe raza județului Botoșani este necesară pentru însușirea unor norme de comportament ecologic care să asigure echilibrul dintre sănătatea individului, a societății și mediului, precum și formarea unei atitudini dezaprobatoare față de cei care încalcă aceste norme.

Elevii au înțeles care este impactul activității omului asupra ariilor protejate și de ce capitalul natural  constituie  sursa principală de  servicii ecologice și produse economice, iar această resursă trebuie menținută într-o stare cât mai bună în beneficiul generațiilor prezente și viitoare. 

 

Prof. Budacă Corina-Mariana